Χαμηλούς ρυθμούς αύξησης παρουσιάζει η εγχώρια αγορά βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής
Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011
-
Ο ανταγωνισμός στον τομέα της βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής εντοπίζεται κυρίως στο μεγάλο πλήθος των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σ’ αυτόν.
-
Σχετικά με τις προτιμήσεις των καταναλωτών, η συχνότητα αγοράς ψωμιού παραμένει υψηλή. Η μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών προμηθεύεται ψωμί από το “φούρνο της γειτονιάς”, τον οποίο και εμπιστεύεται ως προς την ποιότητα.
Στον κλάδο της βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, δραστηριοποιείται πολύ μεγάλο πλήθος επιχειρήσεων, ενώ ο αριθμός των εταιρειών με νομική μορφή Α.Ε και ΕΠΕ είναι περιορισμένος. Πολλές από τις επιχειρήσεις ασχολούνται και με τις δύο δραστηριότητες. Επιπλέον, ο βαθμός συγκέντρωσης στον κλάδο είναι πολύ χαμηλός, καθώς τα μερίδια αγοράς, ακόμα και των μεγαλύτερων επιχειρήσεων, διαμορφώνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την κλαδική μελέτη Βιοτεχνική Αρτοποιία και Ζαχαροπλαστική που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Οι επιχειρήσεις ζαχαροπλαστικής εμφανίζουν υψηλότερη κερδοφορία, σε σχέση με τις αντίστοιχες της βιοτεχνικής αρτοποιίας, παρόλα αυτά η κερδοφορία (των ζαχαροπλαστείων) υποχώρησε αισθητά το 2009/08. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις ζαχαροπλαστικής υπερέχουν (με μεγάλη διαφορά) των επιχειρήσεων αρτοποιίας, όσον αφορά και στους δείκτες αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων.
Στον κλάδο της βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής και σε ότι αφορά τη ζήτηση, παρατηρείται σημαντική επίδραση από τα καταναλωτικά πρότυπα και τις διατροφικές συνήθειες, το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών σε συνδυασμό με τις τιμές των προϊόντων, καθώς και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Την τριετία 2007-2009, η αξία της εγχώριας αγοράς των βιοτεχνικών αρτοποιείων αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 7,3%. Ωστόσο, το τελευταίο έτος (2009/08) ο ρυθμός μεταβολής επιβραδύνθηκε σημαντικά (1,3%).
Η αξία της εγχώριας αγοράς των εργαστηρίων ζαχαροπλαστικής, αυξήθηκε κατά 2,9% το 2009 σε σχέση με το 2008, ενώ το προηγούμενο έτος (2008/07) η αντίστοιχη αύξηση είχε ανέλθει σε 7,1%.
Διαχρονική εξέλιξη του δείκτη των πωλήσεων βιοτεχνικής αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής στην εγχώρια αγορά (2008=100)

Πηγή: ICAP- Εκτιμήσεις αγοράς
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ο ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 34 παραγωγικών επιχειρήσεων αρτοποιίας και 50 παραγωγικών επιχειρήσεων ζαχαροπλαστικής , για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2007 και 2008.
Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά: το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων στον τομέα της βιοτεχνικής αρτοποιίας παρουσίασε αύξηση 7% το 2008 έναντι του 2007, ενώ τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν αύξηση 9,03%. Επίσης, οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν το 2008 κατά 16,12%, ενώ το μικτό κέρδος την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 21,25%, γεγονός που βελτίωσε τα αποτελέσματα του κλάδου το 2008, παρόλα αυτά η κερδοφορία τους είναι χαμηλή.
Από την άλλη πλευρά, το σύνολο του ενεργητικού του δείγματος των επιχειρήσεων ζαχαροπλαστικής, αυξήθηκε κατά 10,16% το 2008/07, ενώ τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν αύξηση 12,42% την ίδια περίοδο. Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν κατά 8,43% το 2008 έναντι του προηγούμενου έτους, παράλληλα δε το μικτό κέρδος αυξήθηκε κατά 9,34%. Η κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου υποχώρησε, ωστόσο εξακολουθεί να κυμαίνεται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
H ICAP Group –με €60 εκατομμύρια έσοδα για το 2010 και 1.200 εργαζομένους- είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Διαθέτει γραφεία σε 5 ελληνικές πόλεις, και ισχυρή παρουσία στην Νοτιοανατολική Ευρώπη με θυγατρικές στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στη Σερβία και στην Κύπρο. Μετά την εξαγορά της στις αρχές του 2007 από το SEEF Fund της Global Finance, της μεγαλύτερης εταιρείας ιδιωτικών κεφαλαίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, η ICAP Group εξελίσσεται ταχέως σε έναν πολυσχιδή οργανισμό, παρέχοντας ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 μεγάλες κατηγορίες: Credit Risk Services, Marketing Solutions, Management Consulting και People Solutions.