Δυναμική ανάπτυξη παρουσιάζει η αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011
-
Τα προϊόντα private label κερδίζουν συνεχώς την προτίμηση και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
-
Το δυσμενές οικονομικό κλίμα και οι στρατηγικές κινήσεις από τις μεγάλες αλυσίδες στην προώθηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ευνοούν την ανάπτυξή τους τα τελευταία κυρίως χρόνια.
-
Η εγχώρια αγορά (πωλήσεις σε αξία) προϊόντων private label αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 13% την περίοδο 2007-2009.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, καθώς, πέραν της ανταγωνιστικότερης τιμής τους, εδραιώνονται ολοένα και περισσότερο στη συνείδηση του καταναλωτή ως εφάμιλλα των επωνύμων για την ποιότητα, τη φήμη, τη συσκευασία και τη συνολική τους εικόνα εν γένει. Στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων περιλαμβάνονται όλα τα εμπορεύματα που διατίθενται με το εμπορικό σήμα ενός καταστήματος λιανικής. Το εμπορικό σήμα μπορεί να είναι η επωνυμία της επιχείρησης ή ένα σήμα το οποίο δημιουργείται αποκλειστικά από την επιχείρηση λιανικής για τα καταστήματά της.
Τα παραπάνω επισημαίνονται στην κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group και στην οποία διερευνάται η εξέλιξη της αγοράς των προϊόντων private label.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου των super markets έχουν αναπτύξει τα private label με ταχείς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, “κτίζοντας” πάνω στην αναγνώριση της ταυτότητάς τους και την πιστότητα του κοινού τους. Αξιόλογη παρουσία έχουν και οι προμηθευτικοί όμιλοι (όμιλοι κοινών αγορών) που δημιουργήθηκαν προκειμένου οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις και οι μικρότερες αλυσίδες να αντιμετωπίσουν τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στον κλάδο των super markets.
Το διαθέσιμο εισόδημα και ο δείκτης τιμών καταναλωτή, το μέγεθος των νοικοκυριών, καθώς και η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι αγορών ανά επίσκεψη, αποτελούν τους παράγοντες που καθορίζουν τη συνολική ζήτηση των εν λόγω προϊόντων.
Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής της τάξης του 13% το διάστημα 2007-2009. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ετήσια αύξηση των πωλήσεων P-L υπερβαίνει την αντίστοιχη αύξηση των συνολικών πωλήσεων του κλάδου των super markets και cash & carry. Η συνολική αξία πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτιμάται παρουσίασε ανοδική πορεία και το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 6% σε σχέση με το 2009.
Δείκτης εξέλιξης της εγχώριας αγοράς προϊόντων Private Label σε αξία (2007-2010)
|
Κατανομή της αγοράς P-L ανά κύρια κατηγορία προϊόντων (2009)
|
 |
 |
Έτος Βάσης: 2007=100
*2010: Πρόβλεψη
|
Πηγή: ICAP- Εκτιμήσεις αγοράς
|
Στη δυναμική της εξεταζόμενης αγοράς αναμφίβολα συμβάλλει η οικονομική ύφεση και η γενικότερη αλλαγή που παρατηρείται στην καταναλωτική συμπεριφορά του κοινού.
Κυρίαρχη κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν τα τρόφιμα με ποσοστό συμμετοχής 61% περίπου στο συνολικό μέγεθος της αγοράς το 2009. Ακολουθεί η κατηγορία που περιλαμβάνει τα προϊόντα καθημερινής συντήρησης του νοικοκυριού (απορρυπαντικά, χαρτικά, καθαριστικά) με ποσοστό της τάξης του 16% και η κατηγορία που περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως χρηστικά είδη του νοικοκυριού, καθώς και τα είδη ένδυσης με ποσοστό 12,0%.
O βαθμός διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο σύνολο των πωλήσεων των επιχειρήσεων super markets και cash & carry διαμορφώθηκε σε 16,8% το 2009 έναντι 15,5% το 2008.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων super markets και cash & carry που διαθέτουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συντάχθηκε με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 52 εταιρειών για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία τόσο για το 2009 όσο και για το 2008, προκύπτουν τα εξής:
Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων του δείγματος παρουσίασε αύξηση κατά 4,2% το 2009 σε σχέση με το 2008, η οποία προήλθε κυρίως από την αύξηση της αξίας των παγίων και των απαιτήσεων των εταιρειών. Τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν μικρή αύξηση (1,3%) την ίδια περίοδο. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις μειώθηκαν κατά 15,8%, ενώ αντίστροφη πορεία ακολούθησαν οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (αύξηση 10,1% το 2009/08).
Οι συνολικές πωλήσεις των 52 επιχειρήσεων παρουσίασαν μικρή αύξηση (1,5%) το 2009/08. Το μικτό κέρδος αυξήθηκε με ελαφρώς υψηλότερο ρυθμό (2,6%). Ωστόσο, η αύξηση των λοιπών λειτουργικών εξόδων (κατά 6,2%) οδήγησε στην επιδείνωση του συνολικού λειτουργικού αποτελέσματος κατά 17,0%. Τελικά, τα κέρδη (προ φόρου) των συγκεκριμένων εταιρειών μειώθηκαν κατά 23,4% το 2009, ενώ και τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 5,9%.
O τομέας του private label αναμένεται να αυξήσει το μερίδιο του (κατά μία έως δύο ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2009) στις συνολικές πωλήσεις των super markets και cash and carry τα επόμενα δύο χρόνια (2011-2012).
H ICAP Group – με €60 εκατομμύρια έσοδα για το 2010 και 1.200 εργαζομένους- είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Κύπρο. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance, παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες: Credit Risk Services, Marketing Solutions,Management Consulting και People Solutions.