Πτωτικές τάσεις παρουσιάζει η εγχώρια αγορά ρολογιών χειρός
Τετάρτη, 2 Φεβρουαρίου 2011
-
Οι συνολικές πωλήσεις των ρολογιών χειρός μειώθηκαν το 2009 σε σχέση με το 2008. Μεγαλύτερη πτώση προβλέπεται για το 2010.
-
Έντονος ανταγωνισμός λόγω πληθώρας εμπορικών σημάτων ρολογιών και ποικιλίας προσφερομένων μοντέλων.
Κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου ρολογιών χειρός είναι ότι αποτελείται από εισαγωγικές - εμπορικές επιχειρήσεις. Η πλειονότητα αυτών αφορά μικρού και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, αρκετές δε ασχολούνται παράλληλα με την εισαγωγή και εμπορία άλλων προϊόντων, όπως κοσμημάτων, αξεσουάρ, γυαλιών ηλίου κλπ. Τα προϊόντα διατίθενται από τις εταιρείες μέσω λιανικής και χονδρικής πώλησης. Το κυριότερο κανάλι διάθεσης αποτελούν τα κοσμηματοπωλεία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εισαγωγικές εταιρείες αναπτύσσουν δικό τους δίκτυο διανομής με εξειδικευμένα καταστήματα, ελέγχοντας καλύτερα τη διάθεση των προϊόντων τους στην αγορά.
Το ρολόι ως προϊόν έχει ελαστική ζήτηση ως προς την τιμή πώλησης και συνεπώς επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό από το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Άλλοι παράγοντες επηρεασμού της ζήτησης είναι η ηλικιακή διάρθρωση του πληθυσμού, οι τάσεις της μόδας κ.ά.
Οι τελευταίες μεταβολές και προοπτικές εξέλιξης του συγκεκριμένου κλάδου παρουσιάζονται στην τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης «Ρολόγια Χειρός» που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group AE.
Η αγορά ρολογιών χαρακτηρίζεται από ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων, καθώς υπάρχει μεγάλος αριθμός εμπορικών σημάτων και μοντέλων. Οι τρέχουσες δυσχερείς οικονομικές συνθήκες δημιουργούν προβλήματα στο σύνολο του εμπορίου και κατ’ επέκταση και στο εμπόριο ρολογιών χειρός. Το εν λόγω προϊόν δεν καλύπτει βασικές ανάγκες των καταναλωτών, με αποτέλεσμα σε περιόδους περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος, οι καταναλωτές είτε αναβάλλουν την αγορά του, είτε στρέφονται σε οικονομικότερες – φθηνότερες λύσεις.
Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς ρολογιών χειρός (πωλήσεις σε τεμάχια) παρουσιάζει ανοδική πορεία την περίοδο 2004 – 2008, ενώ το 2009 η ανοδική πορεία ανακόπτεται, η δε αγορά εκτιμάται ότι παρουσίασε μείωση 8,4%. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων (σε τεμάχια) τα τελευταία δύο χρόνια αφορά πωλήσεις ρολογιών των οποίων η τιμή δεν ξεπερνά τα €150, ενώ το μικρότερο ποσοστό αφορά την κατηγορία ρολογιών με τιμή άνω των €1.700.
Η αξία της εγχώριας αγοράς ρολογιών χειρός σημείωσε μείωση της τάξης του 9% (συγκριτικά με το 2008), μετά από μια τετραετία ανοδικής πορείας.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η πτωτική πορεία των πωλήσεων ρολογιών χειρός (σε αξία) εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το 2010, με προβλεπόμενο ποσοστό μείωσης υψηλότερο του 2009 (της τάξης του 15%).
Εξέλιξη εγχώριας αγοράς ρολογιών χειρός
α) Δείκτης εξέλιξης της εγχώριας αγοράς ρολογιών χειρός (σε τεμάχια) (1995-2009)
|
β) Διάρθρωση του όγκου πωλήσεων ρολογιών χειρός σύμφωνα με την τιμή λιανικής πώλησης (2009)
|

|

|
Έτος Βάσης 1995=100
|
Πηγή: ICAP Group Α.Ε.
|
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 20 επιχειρήσεων, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2008 και 2009. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού παρουσίασε μείωση της τάξης του 2% το 2009 σε σχέση με το 2008, γεγονός που οφείλεται στη μείωση των απαιτήσεων. Τα ίδια κεφάλαια σημείωσαν πτώση 13,9%.
Οι συνολικές πωλήσεις των 20 εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν το 2009 κατά 8,63%, ενώ το μικτό κέρδος, την ίδια περίοδο, μειώθηκε κατά 14,9%. Σημαντική ήταν και η μείωση που παρουσίασαν τα κέρδη EBITDA, κατά 25,68%. Από τις εταιρείες του δείγματος, οι 19 ήταν κερδοφόρες το 2008, ενώ το 2009 ο αριθμός τους μειώθηκε κατά μία (18).
H ICAP Group –με €56 εκατομμύρια έσοδα για το 2009 και 1.100 εργαζομένους- είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Διαθέτει γραφεία σε 5 ελληνικές πόλεις, και ισχυρή παρουσία στην Νοτιοανατολική Ευρώπη με θυγατρικές στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στη Σερβία και στην Κύπρο. Η ICAP Group μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance, της μεγαλύτερης εταιρείας ιδιωτικών κεφαλαίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εξελίσσεται ταχέως σε έναν πολυσχιδή οργανισμό, παρέχοντας ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 μεγάλες κατηγορίες: Credit Risk Services, Marketing Solutions, Management Consulting και People Solutions.